Co to jest gwarancja? Z tym określeniem zetknął się prawie każdy konsument, który dokonywał zakupów w sklepie. Jest to podstawowe prawo, które należałoby znać. Czym tak właściwie jest i na czym polega?
Gwarancja – definicja
Gwarancja jest to ogólnie mówiąc, prawo do złożenia reklamacji. Zazwyczaj w przeciągu dwóch kolejnych lat, na zakupioną rzecz. Prawo to obejmuje, że sprzedawca naprawi, wymieni lub zwróci pieniądze za niesprawny towar lub błędnie przedstawiony w reklamie.
W jaki sposób zrealizować gwarancję?
Załóżmy, że zdarzyła nam się sytuacja, gdy zakupiony towar przestaje działać według założeń. I bez wątpienia nie wynika to z naszej winy, zatem możemy zareklamować taki produkt.
Z pewnością ważne też jest, aby przed wysłaniem uszkodzonego towaru, dokładnie przeczytać i zapoznać się z warunkami gwarancji. Jest to często pomijany element. Wielu sprzedawców podaje powody, w których może odmówić naprawy z tytułu gwarancji. Najczęściej dotyczy to mechanicznego uszkodzenia sprzętu.
![gwarancja](https://pro-design.com.pl/wp-content/uploads/2022/09/receipts-1372961_1920-1024x683.jpg)
Trzy kroki w realizacji gwarancji
Mamy dwie ścieżki reklamacji. Pierwsza – osobiście w sklepie, druga – wysyłając produkt do sprzedawcy.
Trzy proste kroki, jak możemy ubiegać się o gwarancję:
- W pierwszej kolejności musimy upewnić się czy nasza gwarancja jest wciąż aktualna. Zazwyczaj są to 2 lata lub krócej, jeśli tak w warunkach określa gwarant.
- Następnie musimy wybrać się do sklepu, w którym dokonaliśmy zakupu lub pobrać formularz reklamacyjny. W przypadku zamówień internetowych wybieramy drugą opcję i wysyłamy przedmiot do sprzedawcy.
- Dostarczając przedmiot do sklepu stacjonarnego, dodatkowo wraz z pracownikiem przyjmującym skargę, musimy zrealizować proces reklamacyjny.
Na tym etapie proces się chwilowo zatrzymuje i pozostaje nam już tylko czekać na decyzję sprzedawcy.
Odpowiedź w obu przypadkach z pewnością dostaniemy w ciągu dwóch tygodni i mamy prawo się do niej ustosunkować. Możemy się zgodzić na naprawę czy wymianę lub żądać zwrotu środków za przedmiot.
![gwarancja na produkt](https://pro-design.com.pl/wp-content/uploads/2022/09/office-581131_1920-1-1024x683.jpg)
Co zawiera gwarancja?
Wiedząc już, co to jest gwarancja, warto dowiedzieć się co musi zawierać.
Gwarancja musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla konsumenta. Powinna także być sporządzona w języku polskim. Oczywiście w przypadku, gdy produkt jest sprzedawany w Polsce. Bez wątpienia powinna także zawierać informacje dotyczące sprzedającego, m.in. nazwę firmy oraz adres. Sprzedający ma obowiązek wydać ją wraz z kupowanym przedmiotem.
Co to jest gwarancja wysyłkowa i rozruchowa?
Możemy wyróżnić kilka rodzajów gwarancji. Skupimy się na dwóch, które, poza tą główną, najczęściej można spotkać.
Wysyłkowa gwarancja – definicja
Wysyłkowa gwarancja dotyczy przede wszystkim stron zagranicznych, np. SHEIN. Jest to nic innego jak gwarancja, że sprzedawca wyśle nam zamówiony przedmiot. W tego typu przesyłkach często możemy spotkać się z sytuacją, że towar do nas nie dotarł. Ten wariant zapewnia nam, że w momencie nie otrzymania przedmiotu mamy prawo ubiegać się o wysłania tego samego przedmiotu na koszt sprzedawcy.
Rozruchowa gwarancja – definicja
Jest to oznajmienie, że sprzęt w chwili zakupu działa. Gwarancja trwa zazwyczaj kilka miesięcy. Niestety tego rodzaju gwarancji nie ma uwzględnione w prawie, nie oznacza to jednak, że po tych kilku miesiącach zostaniemy z niczym. Sprzedawca wciąż będzie odpowiadał za towar, w trakcie i po zakończeniu takiej gwarancji.