Co to jest gwarancja? Z tym określeniem zetknął się prawie każdy konsument, który dokonywał zakupów w sklepie. Jest to podstawowe prawo, które należałoby znać. Czym tak właściwie jest i na czym polega?
Gwarancja – definicja
Gwarancja jest to ogólnie mówiąc, prawo do złożenia reklamacji. Zazwyczaj w przeciągu dwóch kolejnych lat, na zakupioną rzecz. Prawo to obejmuje, że sprzedawca naprawi, wymieni lub zwróci pieniądze za niesprawny towar lub błędnie przedstawiony w reklamie.
W jaki sposób zrealizować gwarancję?
Załóżmy, że zdarzyła nam się sytuacja, gdy zakupiony towar przestaje działać według założeń. I bez wątpienia nie wynika to z naszej winy, zatem możemy zareklamować taki produkt.
Z pewnością ważne też jest, aby przed wysłaniem uszkodzonego towaru, dokładnie przeczytać i zapoznać się z warunkami gwarancji. Jest to często pomijany element. Wielu sprzedawców podaje powody, w których może odmówić naprawy z tytułu gwarancji. Najczęściej dotyczy to mechanicznego uszkodzenia sprzętu.

Trzy kroki w realizacji gwarancji
Mamy dwie ścieżki reklamacji. Pierwsza – osobiście w sklepie, druga – wysyłając produkt do sprzedawcy.
Trzy proste kroki, jak możemy ubiegać się o gwarancję:
- W pierwszej kolejności musimy upewnić się czy nasza gwarancja jest wciąż aktualna. Zazwyczaj są to 2 lata lub krócej, jeśli tak w warunkach określa gwarant.
- Następnie musimy wybrać się do sklepu, w którym dokonaliśmy zakupu lub pobrać formularz reklamacyjny. W przypadku zamówień internetowych wybieramy drugą opcję i wysyłamy przedmiot do sprzedawcy.
- Dostarczając przedmiot do sklepu stacjonarnego, dodatkowo wraz z pracownikiem przyjmującym skargę, musimy zrealizować proces reklamacyjny.
Na tym etapie proces się chwilowo zatrzymuje i pozostaje nam już tylko czekać na decyzję sprzedawcy.
Odpowiedź w obu przypadkach z pewnością dostaniemy w ciągu dwóch tygodni i mamy prawo się do niej ustosunkować. Możemy się zgodzić na naprawę czy wymianę lub żądać zwrotu środków za przedmiot.

Co zawiera gwarancja?
Wiedząc już, co to jest gwarancja, warto dowiedzieć się co musi zawierać.
Gwarancja musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla konsumenta. Powinna także być sporządzona w języku polskim. Oczywiście w przypadku, gdy produkt jest sprzedawany w Polsce. Bez wątpienia powinna także zawierać informacje dotyczące sprzedającego, m.in. nazwę firmy oraz adres. Sprzedający ma obowiązek wydać ją wraz z kupowanym przedmiotem.
Co to jest gwarancja wysyłkowa i rozruchowa?
Możemy wyróżnić kilka rodzajów gwarancji. Skupimy się na dwóch, które, poza tą główną, najczęściej można spotkać.
Wysyłkowa gwarancja – definicja
Wysyłkowa gwarancja dotyczy przede wszystkim stron zagranicznych, np. SHEIN. Jest to nic innego jak gwarancja, że sprzedawca wyśle nam zamówiony przedmiot. W tego typu przesyłkach często możemy spotkać się z sytuacją, że towar do nas nie dotarł. Ten wariant zapewnia nam, że w momencie nie otrzymania przedmiotu mamy prawo ubiegać się o wysłania tego samego przedmiotu na koszt sprzedawcy.
Rozruchowa gwarancja – definicja
Jest to oznajmienie, że sprzęt w chwili zakupu działa. Gwarancja trwa zazwyczaj kilka miesięcy. Niestety tego rodzaju gwarancji nie ma uwzględnione w prawie, nie oznacza to jednak, że po tych kilku miesiącach zostaniemy z niczym. Sprzedawca wciąż będzie odpowiadał za towar, w trakcie i po zakończeniu takiej gwarancji.